Marketing automation
Is je potentiële klant klaar om over te gaan tot de duikvlucht? Via marketing automation kan je perfect in de gaten houden waar je klant zich in de customer journey bevindt. Bovendien geef je automatisch kleine triggers en creëer je extra contactmomenten met je bedrijf, dienst of product.
WAAROM MARKETING AUTOMATION?
Marketing automation is een technologie die je helpt om je marketingprocessen en campagnes, over meerdere kanalen, automatisch te beheren. Deze technologie zorgt voor de automatisering van terugkerende taken. Het doel? Bestaande leads beter informeren en sneller omzetten naar klanten. Je wil met andere woorden deze leads binden aan je bedrijf. Een gemakkelijke manier om je leads én huidige klanten te centraliseren is met een Customer Relationship Management Systeem (CRM). Denk maar aan ActiveCampaign of HubSpot.
WAT ZIJN LEADS?
Leads kunnen potentiële klanten zijn. Een lead is bijvoorbeeld een aanvraag voor informatie over jouw product of bedrijf. Het gaat om personen of bedrijven die research doen op jouw website en zich bijvoorbeeld inschrijven voor je nieuwsbrief of contact met je opnemen. Na de eerste stap die zij hebben gezet is het aan de marketingstrateeg om van deze potentiële klanten, loyale klanten te maken. Hier komt marketing automation in beeld.
LEADS IN EEN MARKETING AUTOMATION FUNNEL
Al je mogelijke leads glijden doorheen de marketing automation funnel. Dat is een trechter die begint bij alle personen die je product of bedrijf leren kennen en uiteindelijk een echte klant worden. In die funnel worden alle fases en subfases van de customer journey doorlopen. Zo segmenteer je de verschillende leads zodat je weet wie je op welke manier moet aanspreken.
Heeft een klant bijvoorbeeld een kledingstuk opgezocht, in zijn winkelmandje geplaatst, maar niet afgerekend? Dan zit hij in de ‘do-fase’. De marketing automation tool kan hierop inspelen door die klant een reminder te sturen van zijn activiteit. Schrijft de klant zich bijvoorbeeld in voor de nieuwsbrief of vraagt hij een whitepaper over jouw product of dienst, dan weet je dat de potentiële klant zich in de ‘think-fase’ bevindt. Je ontvangt dan de contactgegevens, waardoor je hen met een online mailing kan aanspreken en proberen te overtuigen tot het overgaan naar de ‘do-fase’. Al die zaken zijn triggers voor de marketing automation tool om over te gaan tot actie.